D55 - Matemàtiques amb GeoGebra
Mòdul 6 - Pràctica 5

Una mica de programació lineal (*)

En un curs d'introducció al GeoGebra com el que esteu acabant, és impossible il·lustrar totes les possibilitats del programa, que només acabareu de conèixer després d'una investigació personal llarga i constant. Als Fòrums d'usuaris, o buscant altres pàgines amb activitats del GeoGebra, veureu propostes molt i molt interessants.

En aquesta pràctica es donen algunes idees per a un treball visual que pot ajudar a presentar el tema de la programació lineal.

Una inequació amb dues variables

En la pantalla següent del GeoGebra podeu experimentar per tal de fer visual que una recta ax + by = c divideix en pla en dos semiplans que –incloent en cada un la recta– són les solucions de les inequacions ax + by ≥ c i ax + by ≤ c.

  • Moveu el punt A i observeu.
  • Canvieu els valors dels coeficients que defineixen la recta i observeu.

Disculpeu, l'applet del Geogebra no es pot iniciar. Si us plau, assegureu-vos de tenir instal·lada la versió 1.4.2 o superior de la màquina virtual del Java. (Feu clic per començar ara la instal·lació)

 

Construcció

Per tal de poder moure-us, quan us interessi, exactament a punts sobre una recta de coeficients enters, és convenient que feu que la graella sigui visible i que Opcions|Enganxar els punts a la graella estigui actiu.

Definició de la recta:

  • De la manera que ja sabeu a bastament, definiu tres punts lliscants a, b i c que han de representar els coeficients de la recta ax + by = c. Poseu-hi els intervals de variació i l'increment que us semblin més adients. Suggerim increment 1 per treballar amb nombres enters.
  • Escriviu a la finestra d'entrada de comandes ax + by = c i ja tindreu la recta dibuixada. Doneu-li el nom R. Accediu al quadre de propietats de la recta, doneu-li la presentació que us interessi i feu que al desplegable de Mostra etiqueta aparegui Valor.

Punt mòbil i rètol que indica quina inequació es compleix:

  • Amb l'eina Punt nou definiu un punt A, que serà el que mourem per visualitzar experimentalment quin és el conjunt de solucions d'una inequació.
  • Definiu un valor numèric m = a*x(A) + b*y(A).1)
  • Perquè el rètol que es comenta seguidament s'escrigui de manera correcta, i evitar així que apareguin expressions del tipus 4 x + - 5 y = 3, s'ha tingut en compte de diferenciar la situació en què b és positiu d'aquella en què b és negatiu.
    • Amb l'eina Insereix text definiu un text així:2)
 Si[b≥0, a+"x+"+b+"y ="+m+" > "+c, a+"x"+b+"y ="+m+" > "+c]

que apareixerà en el punt de la pantalla on hàgiu clicat i mostrarà quelcom semblant a:
 .
Accediu a la finestra de Propietats d'aquest text, doneu-li les característiques tipogràfiques que us interessin, clicant a la pestanya Posició associeu-lo al punt A3) i, finalment, clicant a la pestanya Avançat poseu com a condició perquè es vegi l'objecte la següent: a*x(A) + b*y(A) > c .

  • Feu semblantment amb un text anàleg (associat també al punt A), perquè ara es vegi un text una mica més curt, com és ara:


Caldrà canviar el signe > per = en el text i no repetir, així

 Si[b≥0, a+"x+"+b+"y = "+c, a+"x"+b+"y ="+c] 

. Feu que la condició sigui, en aquest cas, a*x(A) + b*y(A) ≟ c.

  • I una altra vegada amb un text semblant, però amb < (tant en el text com en la condició).

Falta, finalment, acolorir el semiplà en què es compleix ax + by > c. Tanmateix, amb el GeoGebra no es poden definir semiplans i el que farem serà definir un rectangle "molt gran" que "imitarà" el semiplà.4)

  • Considereu un punt sobre la recta. Podeu fer-ho amb l'eina Punt nou o, potser preferiblement en aquest cas, definint B=Punt[R]. Feu que no es mostri.
  • Definiu ara dos vectors: v=(-100b, 100a) i w=(100 a, 100b)5), que són, respectivament, un vector "gran" director de la recta i un vector "gran" perpendicular a la recta que va cap al semiplà positiu.
  • Definiu ara P = B+v, P1 = P+w, Q = B-v i Q1 = Q+w. Seleccioneu tots aquests punts alhora i feu que no es mostrin.
  • Definiu el polígon ombra = Polígon[P,P1,Q1,Q]. Ja s'haurà acolorit el semiplà positiu!
  • A la finestra algebraica hauran quedat definits també els quatre segments que són els costats d'aquest polígon. Seleccioneu-los tots quatre alhora i feu que no es mostrin els corresponents objectes.

Guardeu la feina i, si us animeu, practiqueu-ho repetidament per elaborar l'activitat següent.

La regió factible i la funció objectiu

Tot seguit teniu una proposta que repeteix per tres funcions la feina que acabem de mostrar i divideix el pla en regions. 6)

Per cada regió s'indica amb un punt mòbil A quin és el sistema d'inequacions del qual aquella zona és la regió factible.

També s'han entrat els coeficients de la funció objectiu (definida de manera anàloga a les anteriors) i es mostra el valor que pren en el punt mòbil, i així es pot veure empíricament que els valors extrems s'assoleixen en els vèrtexs.

Disculpeu, l'applet del Geogebra no es pot iniciar. Si us plau, assegureu-vos de tenir instal·lada la versió 1.4.2 o superior de la màquina virtual del Java. (Feu clic per començar ara la instal·lació)

 

Estudieu aquesta activitat i, si escau, pregunteu dubtes!

1) Tot i que el GeoGebra admet l'espai en blanc com a signe de producte, i així presenta el programa les expressions formals, ens ha semblat molt més clar, tipogràficament, indicar-ho amb el signe de producte, que és l'asterisc.
2) Recordeu, com sempre, que entre les " " hi va el text que volem que aparegui, i que "fora de les cometes" hi indiquem els valors numèrics que volem que vagin canviant.
3) Com ja sabeu, després el podeu moure a mà perquè es vegi millor i aquest petit desplaçament s'enregistra.
4) Si en algun cas es vol aprofitar aquesta pràctica per treballar amb coeficients molt grans, tal vegada convindrà modificar algun valor en la construcció que s'explica.
5) Convé recordar que si a la finestra de comandes entrem una variable en majúscula =(..,..), el GeoGebra considera que es tracta d'un punt; i si fem una variable en minúscula = (.., ..) es crea un vector.
6) En comptes d'entrar els coeficients de les funcions amb punts mòbils, que farien que no es veiés res al gràfic, els entrem directament a la finestra algebraica. Però recordeu que, fent-ho així, aleshores si seleccioneu un d'aquests punts també podeu modificar-ne el valor amb les Fletxes de cursor.
 


Inici

Materials i recursos per a la formació
Creative Commons License DokuWiki
Entorn virtual de formació